Twitter Updates: Eliza

    follow me on Twitter

    måndag 13 september 2010

    Pressklipp och foton från besök på museijärnvägen i Skara




    Hotfulla avgifter lättas

    Transportstyrelsen är beredd att sänka avgifterna för museijärnvägen. Men fortfarande hotas föreningen. Moderata politiker hälsade på vid järnvägen.

    Riksdagsledamöterna Sten Bergheden (M) och Eliza Roszkowska Öberg (M) från trafikutskottet besökte Skara-Lundsbrunns museijärnväg tillsammans med kommunalrådet Charlotte Nordström (M) för att samtala om framtiden och hotet om höjda tillsynsavgifter.

    Ett förslag från Transportstyrelsen i början av juli skapade stor oro vid landets museijärnvägar. Cirka 100.000 kronor om året i tillsynsavgifter och över 200.000 kronor i trafiktillståndsavgifter för en skulle sannolikt innebära slutet för den skaraborgska museijärnvägen.
    Skara-Lundsbrunns museijärnväg och andra svenska museijärnvägar protesterade. Nyligen kom besked att Transportstyrelsen sänker avgiften till cirka 5000 kronor. Det accepteras av Åke Paulsson vid museijärnvägen i Skara.
    Men Transportstyrelsen kräver också en avgift på 130 kronor per vagn vilket hotar verksamheten och är oskälig då det handlar om vagnar på en isolerad bana, säger Åke Paulsson.

    - Det är positivt att Transportstyrelsen nu tar hänsyn till museijärnvägarna. Men extraavgifter på vagnar som kör på ett isolerat spår och inte påverkar övrig järnvägstrafik är orimligt. Skara-Lundsbrunns museijärnväg borde kunna få statligt kulturstöd. Både frågorna ska jag ta upp på riksplanet. Skaraborgarna ska även i framtiden kunna göra en söndagsutflykt längs museijärnvägen, säger Sten Bergheden.

    - En museijärnväg med ideellt av arbetande tåg- och järnvägsfantaster är värdefullt både för lokal turism och som en del av vårt kulturarv. Deras arbete bör underlättas och inte försvåras av orimliga regler och skyhöga avgifter, säger Eliza Roszkowska Öberg (M).

    - Kommunen arbetar i dialog med museijärnvägen. Föreningen villa ha vagnhall och förråd utanför Skara. Det skulle göra att kommunen kan utveckla stationsområdet i Skara samtidigt som museijärnvägens vagnar och lok kan skyddas av tak. Vi bör också kunna se om regionen kan ge stöd via västsvenska nätverket för arbetslivsmuseum, säger Charlotte Nordström (M).

    Inga kommentarer: